Družbeni mediji

Družbeni mediji – za zabavo in biznis

Zagotovo poznate Facebook, menda niste pozabili na MySpace, že vrabci na vejah pa čivkajo o Twitterju. Družbeni mediji (tudi socialna omrežja, družabni mediji, socialni mediji) so spletne strani, namenjene povezovanju. To je zelo groba definicija novodobnega fenomena socialnih medijev, saj so veliko več kot le kanali za komunikacijo. Uporaba teh omrežij je pošteno zarezala v naš vsakdanjik, trdno pa se je zasidrala tudi med vrstice tržnih strategij podjetij.

Namen družbenih medijev
Profilov na družbenih medijih ne ustvarjamo le zaradi povezovanja med znanci. V ozadju skrivajo še cel kup drugih namenov - ustvarjanje novih poznanstev, širjenje socialnega kroga, poslovno mreženje, izmenjava slik, grajenje odnosa med podjetjem in strankami, povečanje imidža posameznika ali organizacije ipd.

Zakaj jih uporabljamo?
Pogosto se zdi, da jih uporabljamo preprosto zato, ker jih tudi drugi. Ko enkrat kreiramo profil denimo na Facebooku, se hitro seznanimo z možnostmi, ki jih ponuja. Povežemo se s starimi znanci, brezplačno klepetamo preko spleta, si delimo glasbo, se zabavamo ob komentiranju ... Zdi se, kot da naenkrat za socialno življenje ne potrebujemo nič drugega kot internetno povezavo. Toda družbene medije uporabljamo tudi iz povsem drugačnih razlogov. Z njimi povečujemo prodajo, zbiramo bazo potencialnih kupcev za e-mail marketing, več kot koristni so tudi pri optimizaciji strani, ko želimo spletno stran povzpeti na vrh iskalnikov.

Družbeni mediji


Družbeni mediji in zabava
Najprej je bila zabava. MySpace je bil prvi izmed socialnih medijev, s katerimi smo si krajšali proste ure. Glasbeni ustvarjalci so ta medij uporabljali kot nepogrešljiv način za predstavitev svojih melodij, poslušalci pa smo ga uporabljali kot glavni vir dobre muzike. Danes so družbeni mediji neskončen vir zabave na načine, o katerih pred 10 leti nismo niti sanjali. Facebook, ki ga lahko zaradi svoje popularnosti smatramo kar za predstavnika socialnih medijev, je postal del kulture. V Sloveniji ga uporablja skoraj 40 odstotkov (!) vseh prebivalcev (vir: ris.org), torej vik in krik okoli družbenih omrežij ni kar tako. Možnosti uporabe je ogromno, tehnologija pa dodaja nove in nove.

Socialna omrežja omogočajo:
-          brezplačno komunikacijo s prijatelji – pošiljanje sporočil, klepet v živo,
-          informiranje o novostih, dogodkih,
-          spoznavanje novih ljudi,
-          izmenjavo idej, slik, interesov, videov,
-          komentiranje slik, objav,
-          igranje spletnih iger,
-          flirtanje s posebnimi aplikacijami,
-          povezovanje v interesne skupine ...


Družbeni mediji in biznis
Nato je bil biznis. Nič novega ni, da podobno kot Google oglaševanje tudi promocija na Facebooku ustvarja prepoznavnost in pospešuje prodajo. Podjetja so hitro ugotovila, da se na družbenih medijih zadržujejo njihovi potencialni kupci in da lahko to izkoristijo v svoj prid. Podobno kot v tiskanih medijih, radiu ali televiziji tudi na straneh družabnih omrežij učinkovito lovijo njihovo pozornost in pospešujejo prodajo.

Na Facebooku lahko oblikujemo Facebook stran, da predstavimo ponudbo in ustvarjamo skupnost, Twitter je več kot učinkovit pri hitrem informiranju, LinkedIn uporabljamo za izmenjavo poslovnih stikov, optimizacijastrani pa nam bo hvaležna za profil na Del.ici.ous.

Slastno pa ni le dejstvo, da je že skoraj polovica Slovencev na Facebooku, ampak da popularnost družbenim omrežjem iz dneva v dan narašča. V preteklem letu se je skupno število uporabnikov Twitterja povečalo kar za 600 %, dnevno pa uporabniki preko tega medija pošljejo več kot tri milijone sporočil (vir: ris.org).

Koristi družbenih medijev za podjetja
Nekaj smo jih že omenili, toda strnimo učinkovitost socialnih medijev za podjetja na kup:
-          povečanje prepoznavnosti podjetja ali blagovne znamke,
-          brezplačna predstavitev podjetja, blagovne znamke in ponudbe,
-          enostavna komunikacija s potecialnimi strankami,
-          povečevanje baze prejemnikov za pošiljanje sporočil v sklopu e-mail marketinga,
-          pridobivanje virtualnih oboževalcev izdelkov/storitev,
-          razvijanje unikatnih aplikacij za nagradne igre, kvize, spletne igre,
-          soustvarjanje nove vsebine v profilu podjetja s strani uporabnikov,
-          učinkovito oglaševanje, ki je merljivo in omogoča natančno ciljanje publike (po starosti, spolu, državi, izobrazbi, jeziku, interesih ...),
-          ustvarjanje imidža zaposlenih in organizacije,
-          raziskovanje o tem, kaj o organizaciji mislijo uporabniki, konkurenca, zaposleni in druge zainteresirane osebe,
-          vplivanje na trg ali panogo, v kateri delujejo ...

Vse naštete koristi se združujejo v ustvarjanje vtisa sodobnosti, povečevanje kredibilnosti podjetja ter poglabljanju odnosa s ciljno publiko.



Slabosti socialnih omrežij
Kot prva slabost se ponudi vprašanje zasebnosti, ki je problem na spletu nasplošno. Uporabniki v spletnih profilih objavimo svoje osebne podatke, ki v trenutku postanejo dostopni bolj ali manj znanim uporabnikom spleta, kar lahko vodi celo v krajo identitete. Poleg zlorabe osebnih podatkov pa lahko na straneh socialnih medijev zasledimo tudi dva druga tipa zlorab, in sicer t. i. »trolling« (emocionalna zloraba, žalitve, norčevanje) ter »spletno teroriziranje«.

Bolj pogosto pa pridejo na dan pojavi, za katere smo v bistvu krivi sami. Odvisnost od socialnih medijev se pojavlja večkrat, kot si mislimo. Veliko uporabnikov spleta, še posebno tistih do 20 let, si ne predstavlja dneva brez Facebooka ali Twitterja.  Svoje statuse na profilih spreminjajo iz ure v  uro in tako delijo z drugimi vse, kar se jim zgodi v dnevu. Tehnologija omogoča, da smo v stiku z virtualnim svetom tudi preko telefona. Tako lahko mimogrede tvitnemo, da smo ravnokar stopili v trgovino z oblekami in se čez 10 min pohvalimo z novimi hlačami.

Morebitnim zlorabam se je najlažje ogniti tako, da smo pri dajanju osebnih podatkov čim bolj skopi. Odvisnosti od družbenih medijev pa tako, da jim preprosto ne dopustimo, da izrinejo pogovor s prijatelji ob pivu v živo.


Zdi se, kot da bodo čez par let vsi uporabniki spleta tudi uporabniki družbenih omrežij in da bodo podjetja prehitevala konkurenco le še na spletu. Poskrbimo le, da bomo prijatelje večkrat dregnili v ramo z roko kot pa s klikom na gumb poke.